Toimitusehdot
Blokin verkkokaupan toimitusehdot voimassa 1.9.2020 alkaen.
1. Yleistä
Nämä yleiset ehdot (”yleiset ehdot”) koskevat sinua, kun teet kuluttaja-asiakkaana (”sinä”, ”asiakas”) tilauksen Blokin:lta (”me”, ”Blokin”) ylläpitämämme verkkosivuston www.blokin.fi tai muiden siihen liittyvien verkkosivujen kautta (”verkkokauppa”). Kehotamme sinua perehtymään näihin yleisiin ehtoihin huolellisesti ennen tilauksen tekemistä verkkokaupassa.
Voidakseen tehdä tilauksen verkkokaupassa asiakkaan on oltava vähintään 18-vuotias ja hänellä on oltava pysyvä toimitusosoite verkkokaupan toimitusalueella. Pysyvinä osoitteina ei pidetä muun muassa postilokero-osoitteita, hotelleja tai muita vastaavia tilapäisiä osoitteita.
Asiakkaan on hyväksyttävä nämä yleiset ehdot voidakseen tehdä tilauksen verkkokaupassa. Hyväksymällä yleiset ehdot asiakas sitoutuu noudattamaan yleisiä ehtoja kokonaisuudessaan ja nimenomaisesti hyväksyy samalla henkilötietojensa ja evästeiden käytön Blokin tietosuoja- ja evästesäännön ("Evästeiden käyttö") mukaisesti.
Huomaa, että sinulla saattaa olla näissä yleisissä ehdoissa määritettyjen oikeuksien lisäksi muita sovellettavasta lainsäädännöstä johtuvia oikeuksia, jotka voivat vaihdella maakohtaisesti.
Sopijapuolesi kaikissa tilauksissa on Blokin, jonka yhteystiedot ovat:
Demeter Invest Oy (y-tunnus 3126532-7)
Osoite: PL 35, 00251 Helsinki
Sähköposti: asiakaspalvelu@blokin.fi
2. Tuotteiden tilaaminen ja sopimuksen muodostuminen
Tuotteet tilataan verkkokaupasta lisäämällä tuotteet ostoskoriin ja suorittamalla maksu verkkokaupan ”Ostoskori”-sivulla. Tilauskäytäntömme mahdollistaa tilauksen tarkastamisen siinä olevien virheiden varalta ennen tilauksen lähettämistä Blokinille. Kehotamme sinua tarkastamaan tilauksesi huolellisesti erikseen jokaisella tilausprosessin aikana esitettävällä sivulla. Verkkokaupasta tilaaminen edellyttää toimivan sähköpostiosoitteen ilmoittamista Blokinille. Sopimus syntyy, kun Blokin vahvistaa tilauksen sähköpostitse. Blokinin verkkokaupassa tai muutoin esitetyssä mainonnassa, esitteissä ja muussa kirjallisessa viestinnässä esitetyt tiedot on tarkoitettu vain tiedotukseen eivätkä ne ole Blokinin tarjouksia toimittaa mitään tuotteita. Vahvistuksessa ilmoitetaan tilauksen hinta, toimituskulut ja tilatut tuotteet sekä muut sovellettavan lainsäädännön edellyttämät tiedot.
3. Hinnat, kulut ja verot
Ilmoitetut hinnat koskevat ainoastaan tässä verkkokaupassa tehtyjä tilauksia. Kaikki hinnat sisältävät arvonlisäveron. Toimituskulujen muodostuminen on kuvattu näiden yleisten ehtojen kohdassa ”Toimitustapa ja Toimituskulut”. Tilauskohtaiset toimituskulut näkyvät ostoskorissa. Blokin pidättää oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin kuitenkin siten, että mahdolliset hinta- ja toimituskulu muutokset koskevat vain muutosten voimaantulon jälkeen tehtäviä tilauksia.
4. Maksutavat
Voit maksaa ostoksesi verkkokaupassa määritetyillä tavoilla. Ellei toisin ole sovittu, Blokinilla on oikeus veloittaa sinua tilauksen yhteydessä. Laskutuksen tai osamaksun yhteydessä Blokin tai sen yhteistyökumppanit voivat hankkia luottotietosi kolmannelta osapuolelta. Tällaisessa tapauksessa saat asiasta ilmoituksen. Blokin varaa oikeuden olla tarjoamatta kaikkia maksutapoja kaikkina aikoina tai vaihtoehtoisesti ehdottaa maksutavan muutosta, jos valitsemasi maksutapa ei jostain syystä toimi tilausta täytettäessä. Huomaa, että käytettävissä olevia maksutapoja koskevat rajoitukset on ilmoitettu verkkokaupassa ja suosittelemme tutustumaan niihin ennen tilauksen tekemistä.
Maksupalvelut
Blokinin verkkokaupassa yhtenä maksupalvelun tarjoajana on Klarna Ab (”Klarna”) (556737-0431, Sveavägen 46, 11134 Tukholma, Ruotsi). Klarna Checkout -palvelussa maksutapoja ovat laskutus, osamaksu, luottokortti ja e-maksu. Lisätietoja Klarnan palvelusta ja niiden ehdosta löydät www.klarna.fi tai verkkokaupastamme maksun yhteydessä.
Blokinin verkkokaupassa toisena maksupalvelun tarjoajana on Checkout. Checkout on sinulle turvallinen maksutapa. Checkoutilla on Finanssivalvonnan myöntämä maksulaitostoimilupa. Palvelu on Checkout Finland Oy:n (y-tunnus 2196606-6) ylläpitämä ja Checkout Finland Oy on osa OP Ryhmää. Lisätietoja Checkoutin palvelusta ja niiden ehdoista löydät: https://www.checkout.fi/ehdot-ja-sopimukset/maksuehdot.
5. Toimitustapa ja toimituskulut
Verkkokaupasta ostettujen tuotteiden toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Eri toimitustapojen kulut ovat nähtävissä ostoskorissa, kun tuotteet on valittu. Blokin toimittaa paketin lähetystunnuksen sinulle sähköpostitse, kun tuotteet lähetetään Blokinin varastolta. Huomaathan, että vaaranvastuu, tarkoittaen että riski esim. tuotteen vaurioitumisesta tai katoamisesta siirtyy sinulle, kun tuote on toimitettu sinulle. Mikäli pakkaus vaikuttaa vaurioituneelta, kehotamme sinua olemaan hyväksymättä toimitusta.
Toimitus Suomessa
Verkkokaupan Nouto valitsemastasi Postista -toimitustavalla paketti toimitetaan valitsemaasi postiin, josta paketti on noudettavissa. Mikäli ilmoitat matkapuhelinnumerosi tilauksen yhteydessä, saat postin saapumisilmoituksen myös tekstiviestinä. Posti säilyttää pakettia postissa seitsemän (7) vuorokautta, minkä jälkeen paketti palautuu Blokinille. Verkkokaupan Postin kotiinkuljetus -toimitustavalla paketti toimitetaan tilauksen yhteydessä annettuun osoitteeseen. Käytettäessä tätä toimitustapaa sinun tulee antaa puhelinnumero, jotta Posti voi sopia toimitusajan erikseen vastaanottajan kanssa.
Verkkokaupan Postin pakettiautomaatti -toimitustavalla lähetys toimitetaan valitsemaasi Postin pakettiautomaattiin. Pakettia säilytetään automaatissa seitsemän (7) vuorokautta sen saapumisesta. Saapumisilmoitus ja pakettiautomaatin koodi lähetetään asiakkaalle tekstiviestillä, minkä vuoksi tämä toimitustapa edellyttää toimivan puhelinnumeron ilmoittamista. Mikäli pakettiautomaatti on täynnä ensimmäisenä toimituspäivänä, lähetys yritetään toimittaa seuraavana arkipäivänä. Mikäli automaatti on silloinkin täynnä, paketti ohjautuu automaattia lähinnä olevaan Postin toimipisteeseen. Normaaliaikana lähetykset toimitetaan Postin toimipisteeseen tai pakettiautomaattiin arviolta 1-4 arkipäivässä, alen ja kampanjoiden yhteydessä toimitusaika voi olla selvästi pidempi.
Verkkokauppamme toimittaa tilauksia vain Manner-Suomeen. Emme toimita tilauksia Ahvenanmaalle.
6. Toimitusaika
Postitamme verkkokaupasta tilaamasi tuotteet ilman aiheetonta viivästystä tilauksen vahvistamisesta. Pyrimme toimittamaan tuotteet viimeistään kymmeneen (10) arkipäivään menessä tilauksesi vahvistamisesta. Mikäli tilaamaasi tuotetta ei ole saatavilla, voimme toimittaa sinulle erikseen kanssasi sopimamme mukaisesti korvaavan tuotteen, joka vastaa käyttötarkoitukseltaan ja laadultaan tilattua tuotetta edellyttäen, ettei korvaavan tuotteen hinta ylitä tilatun tuotteen hintaa.
7. Vastuunrajoitukset
Ellei sovellettavasta pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu, Blokin ei vastaa mistään välillisestä tai muusta epäsuorasta vahingosta, ellei se johdu Blokinin tahallisesta tai törkeän huolimattomasta toiminnasta tai laiminlyönnistä. Blokinin virhevastuu rajoittuu pakottavan lainsäädännön mukaiseen virhevastuuseen, eikä Blokin anna mitään tämän ylimeneviä takuita tai vakuutuksia.
8. Peruuttamisoikeus
Verkkokaupassa tapahtuva myynti on kuluttajansuojalainsäädännön tarkoittamaa etämyyntiä. Asiakkaalla on oikeus peruuttaa etämyyntisopimus ilmoittamalla peruuttamisesta sähköpostilla Blokinille viimeistään kolmenkymmenen (30) päivän kuluttua tuotteen vastaanottamisesta.
Sähköposti: info@blokin.fi
Verkkokaupasta ostettuja tuotteita ei vaihdeta verkkokaupassa toiseen tuotteeseen. Ohjeet palautukseen löytyvät kohdasta Vaihto ja palautukset.
Kun asiakas peruuttaa verkkokaupassa tekemänsä tilauksen, ja ellei toisin ole sovittu, Blokin palauttaa tästä maksetun suorituksen toimituskuluineen pyrkien käyttämään sitä maksutapaa, jota asiakas on itse käyttänyt alkuperäisessä ostotapahtumassa. Palautus ei kata asiakkaan valitsemasta muusta kuin Blokinin tarjoamasta vakiotoimituksesta aiheutuvia lisäkuluja. Mikäli vain osa tilauksesta palautetaan, toimituskuluja ei palauteta. Mikäli tilaus palautetaan Postin toimipisteeseen, palautettavat tuotteet on pakattava hyvin. Asiakas vastaa käyttöönotetun tuotteen arvonalentumisesta, ja Blokinilla on oikeus vähentää palautettavasta summasta määrä, joka vastaa tuotteen arvonalennusta verrattuna tuotteen alkuperäiseen arvoon. Mikäli tuote on sen käytön johdosta tullut myyntikelvottomaksi, asiakas vastaa tuotteen koko arvosta ja, mikäli asiakas haluaa, että tuote lähetetään hänelle uudelleen, tästä aiheutuneista kuljetuskustannuksista. Blokin hyvittää palautetut tuotteet alkuperäisen ostotapahtuman maksutavan mukaisesti mahdollisimman pian sen jälkeen kun palautus on käsitelty Blokinin keskusvarastolla. Tuotteen vaihtoa vastaavan tuotteen eri väriin tai kokoon voi tiedustella Blokinin asiakaspalvelusta.
Mikäli verkkokaupasta ostettu tuote on palautettu Blokinille yllä kuvatun mukaisesti, Blokin palauttaa, yhteistyössä maksupalvelun tarjoajan kanssa, asiakkaan maksaman summan asiakkaalle ilman aiheetonta viivästystä, mutta kuitenkin viimeistään neljäntoista (14) päivän kuluessa siitä, kun Blokin vastaanotti asiakkaan peruutusilmoituksen. Blokin voi kuitenkin siirtää takaisinmaksua, kunnes Blokin on vastaanottanut tuotteen tai asiakas on toimittanut tuotteen palautuksesta todisteen (esim. toimitustodistus).
Peruuttaminen Suomessa
Mikäli tilaus peruutetaan asiakkaan käytettyä peruuttamisoikeuttaan, asiakkaan on palautettava tuotteet kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä Blokinin palautusohjeiden mukaisesti.
Asiakkaan tulee pakata tuote huolella, liittää mukaan tieto palautettavista tuotteista ja kiinnittää lähetyksen mukana tullut postin palautusosoitetarra paketin päälle. Mikäli asiakas palauttaa tuotteen sen alkuperäisessä paketissa, asiakkaan tulee kiinnittää tarra asiakkaan omien osoitetietojen päälle. Palauttaessaan paketin postin toimipisteeseen asiakkaan tulee varmistua palautuskuitin saamisesta. Lähetyksen voi palauttaa kirjelaatikkoon lähetyksen koon salliessa sen.
9. Tuotevirheet
Mikäli asiakas havaitsee, että verkkokaupasta ostetussa tuotteessa on sovellettavan kuluttajansuojalainsäädännön mukainen virhe, voi asiakas halutessaan tehdä Blokinille tätä koskevan reklamaation. Reklamaatiot on tehtävä mahdollisimman pian virheen havaitsemisen jälkeen verkkokaupassa ilmoitettuja yhteystietoja käyttäen.
Mikäli reklamaatio johtaa tuotteen palautukseen Blokinille, vastaa Blokin tästä aiheutuvista kuljetuskustannuksista.
Kun reklamaation kohteena ollut tuote on palautettu ja reklamaatio on todettu aiheelliseksi, Blokin maksaa asiakkaalle sovellettavan kuluttajasuojalainsäädännön mukaisen hyvityksen. Blokin pyrkii tekemään suorituksen kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päivästä, jona Blokin on vastaanottanut reklamaation kohteena olevan tuotteen, mutta suoritus voi viipyä tuotteen luonteesta riippuen. Mikäli reklamaation johdosta palautettu tuote ei ole sovellettavan kuluttajansuojalainsäädännön mukaisesti virheellinen, Blokin voi hylätä reklamaation ja asiakkaalta voidaan tällöin periä tuotteen palautuksesta asiakkaalle aiheutuvat kuljetuskulut.
Nämä yleiset ehdot eivät rajoita asiakkaan sovellettavan kuluttajansuojalainsäädännön mukaisia oikeuksia eikä elinkeinonharjoittajan lakisääteistä tuotevirheisiin sovellettavaa virhevastuuta mukaan lukien oikeutta vaatia virheen korjaamista tai tuotteen korvaamista uudella.
Blokin ei vastaa siitä, että verkkokaupassa myytäviä tuotteita olisi aina saatavilla eikä verkkokaupassa olevista kuva- tai painovirheistä, virheellisistä hinnoista tai hinnantasauksista (kuten toimittajien muuttamista hinnoista ja valuuttamuutoksista) tai virheellisistä tiedoista tuotteen varastotilanteessa. Mikäli asiakkaan tilaamalle tuotteelle on ilmoitettu virheellinen hinta, Blokin ilmoittaa asiasta asiakkaalle ja odottaa asiakkaan hyväksyntää korjatulle hinnalle ennen tilausprosessin jatkamista. Verkkokaupassa olevat kuvat ovat tarkoitettu ainoastaan esimerkkikäyttöön eivätkä takaa asiakkaan vastaanottamien tuotteiden määrää tai tuotteen tarkkaa ulkonäköä, toimintaa tai alkuperää. Blokin ei ole vastuussa mistään tiedoista, joita kolmannet osapuolet ovat antaneet verkkokauppaa varten.
10. Linkittäminen
Blokin saattaa tarjota linkkejä muille verkkosivustoille, jotka eivät ole Blokinin hallinnassa. Myös verkkosivustot, jotka eivät ole Blokinin hallinnassa, saattavat tarjota linkkejä verkkokauppaan. Vaikka Blokin pyrkii varmistamaan, että Blokin tarjoaa linkkejä ainoastaan verkkosivustoille, joilla noudatetaan Blokinin tietosuojakäytäntöä vastaavia henkilötieto- ja turvallisuussäännöksiä, Blokin ei ole vastuussa minkään sellaisten tietojen tai henkilötietojen turvallisuudesta tai luottamuksellisuudesta, joita asiakas antaa kolmansien osapuolien verkkosivustoilla. Asiakkaan on noudatettava asianmukaista varovaisuutta ja hänen on syytä lukea kyseisellä verkkosivustolla noudatettavat henkilötietoja koskevat säännökset.
11. Ylivoimainen este
Ellei sovellettavasta pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu, Blokin ei ole vastuussa mistään viivästyksistä tai vahingoista, jotka aiheutuvat olosuhteista, joihin Blokin ei voi vaikuttaa. Tällaisia ovat esim. yleiset työtaistelut, sotatoimet, tulipalot, salamointi, terrori-iskut, virallisten määräysten muutokset, tekniset ongelmat, viat voima-/tele-/tietokoneyhteyksissä tai muussa viestinnässä sekä alihankkijoiden toimittamien palveluiden viat ja viivästykset, jotka johtuvat edellä mainituista olosuhteista. Mikäli tällainen tilanne ilmenee, Blokin ilmoittaa siitä asiakkaalle sekä tilanteen alkaessa että päättyessä. Mikäli tilanne on kestänyt yli kahden (2) kuukauden ajan, sekä asiakkaalla että Blokinilla on oikeus keskeyttää verkkokaupassa tehty ostotapahtuma välittömin seurauksin.
12. Yleisiä ehtoja koskevat muutokset
Blokin varaa oikeuden muuttaa näitä yleisiä ehtoja koska tahansa. Kaikki näitä yleisiä ehtoja koskevat muutokset julkaistaan verkkokaupassa. Muutokset tulevat voimaan, kun asiakas on hyväksynyt yleiset ehdot (uuden ostoksen yhteydessä tai verkkokauppaa selatessaan) ja joka tapauksessa kolmenkymmenen (30) päivän kuluttua siitä, kun Blokin on julkaissut muutokset. Blokin suosittelee, että asiakas käy verkkokaupassa säännöllisesti saadakseen tietoa yleisiä ehtoja koskevista muutoksista.
13. Osapätemättömyys
Mikäli jokin toimivaltainen tuomioistuin, viranomainen tai välimiesoikeus katsoo jonkin tämän sopimuksen kohdan olevan pätemätön tai toimeenpanokelvoton, kyseinen kohta muilta osiltaan sekä kaikki muut kohdat jäävät voimaan ja täytäntöönpanokelpoisiksi suurimmassa sovellettavan lainsäädännön sallimassa laajuudessa. Kaikki pätemättömiksi tai toimeenpanokelvottomiksi todetut kohdat korvataan vastaavilla pätevillä ja toimeenpanokelpoisilla ehdoilla.
14. Sovellettava lainsäädäntö ja erimielisyyksien ratkaiseminen
Kaikki näistä yleisistä ehdoista tai verkkokaupasta ja siellä tapahtuvista ostoksista johtuvat erimielisyydet ratkaistaan pääsääntöisesti sopimalla Blokinin asiakaspalvelun kanssa käydyin keskusteluin (yhteystiedot kohdassa 2.) ja lopullisesti oikeuspaikkaa koskevien pakottavien lain säädösten mukaisesti määritettävässä tuomioistuimessa. Erimielisyystilanteissa Blokin pyrkii noudattamaan Suomen kansallisen kuluttajavalituslautakunnan päätöksiä. Näihin yleisiin ehtoihin sovelletaan pakottavasta lainsäädännöstä johtuvan maan lainsäädäntöä. Ellei sovellettavasta pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu, sovelletaan näihin yleisiin ehtoihin Suomen lakia ja näistä yleisistä ehdoista johtuvat erimielisyydet ratkaistaan lopullisesti Suomen tuomioistuimissa.